Ordensregler

(01.08.2021)

Ordensregler for Hauabakken borettslag

Vedtatt i april 1981. Sist revidert av Styret, september 2018.

1.  Formål og omfang

1.1.       Ordensreglene er til for å holde ro og orden i boligselskapet, og for å sikre et godt bomiljø ved at alle tar hensyn til hverandre. Ordensreglene gjelder for alle som oppholder seg i boligselskapet. Andelseierne er ansvarlig for å etterleve reglene, og for at eventuelle egne husstandsmedlemmer, besøkende og leietakere gjøres kjent med og overholder dem.

1.2.       Hver enkelt eier sin leilighet, men står ansvarlig overfor borettslaget for at leilighetens standard opprettholdes. Reparasjons- og vedlikeholdsutgifter i leilighetene bæres av innehaveren. For å holde vedlikeholdskostnader nede anmodes alle om å delta i kunngjorte fellesdugnader.

1.3.       Ødeleggelser og slurv, som resulterer i merutgifter på felles eiendom, må vi betale i felleskap. Dette forringer borettslagets økonomi. Hærverk og uaktsom utførte skader kan andelseier bli holdt økonomisk ansvarlig for.

1.4.       Borettslaget har forsikret byggemassen på blokkene, garasjer og boder. Alt innvendig i andelseiers oppmerkende plasser må andelseier selv ha forsikret. Ved forsikringssaker som gjelder byggemasse skal styret informeres om, da det er styret som oppretter slike saker.

1.5.       Andelseier plikter å følge ordensreglene, husleiekontrakten og vedtektene og er ansvarlig for at de overholdes av alle i husstanden og andre som gis adgang til boligen.

1.6.       Styrets medlemmer plikter å påse at husordensreglene blir overholdt.

2.  Aktiviteter og støynivå

2.1.       Beboerne i boligselskapet oppfordres til å begrense alle aktiviteter som kan virke forstyrrende på naboene. Det skal være ro i boligselskapet mellom klokken 23:00–07:00. I dette tidsrommet skal det ikke spilles høy musikk eller utføres annen aktivitet som forstyrrer nattesøvnen, eller på annet vis virker sjenerende på omgivelsene. Ved spesielle anledninger, som medfører ekstra støy etter klokken 23:00, varsles beboerne i tilstøtende boliger i god tid.

2.2.       Ved innflytting, modernisering eller reparasjoner i boligen som medfører banking, boring, sliping, saging etc., varsles naboer, og det tillates i tidsrommet:

- På hverdager klokken 07:00–20:00.
- Lørdager klokken 10:00–16:00.
- Søndager og på helligdager tillates det ikke.

2.3.       Ved renovering/oppussing skal styret meddeles om dette; Det må videre kun brukes godkjente fagarbeidere til renovering/ utskifting av rør, elektrisitet og våtrom (membran).

3.  Bruk av boligen og eventuelle tilknyttede arealer

3.1.       Beboerne skal sørge for:

-     At boligen er tilstrekkelig oppvarmet ved fravær, flytting eller lignende i den kalde årstiden slik.

-     At ventilasjonssystemet alltid står på og avtrekksventiler på kjøkken, bad og toalett holdes åpne, for å unngå kondensskader og muggdannelse i boligen.

-   Det er ikke tillatt å montere avtrekksvifte med motor på kjøkken. Godkjent avtrekksvifte er uten motor med av-på spjeld som er tilpasset Hauabakken borettslags avtrekkssystem. Har du avtrekksvifte med kullfilter er dette også godkjent. Skiftes kjøkkenvifte skal dette meldes inn til styret før arbeidet påbegynnes (ref. pk. 5.1.8 i vedtektene). 

-     At vann/avløpsrør ikke blir frostskadet.

-     Å opptre ansvarlig med ild og varme, slik at det ikke oppstår brann i boligselskapet.

-     Straks å melde fra til styret dersom det oppdages veggedyr, kakerlakker eller lignende i boligen. Andelseier må for egen regning sørge for desinfeksjon.

-     At risting av tøy, teppebanking og lignende fra balkong eller gjennom vinduer ikke forekommer.

-     At tørking av klær på altanen kan foregå hele uken, med unntak av bevegelige hellig- og høytidsdager.

-     At balkongen ikke benyttes som lagringsplass for søppel, møbler eller lignende, og beboer står også ansvarlig for å fjerne snø og is fra denne.

-     Ristene (slukene) på balkongene må til enhver tid holdes rene for skitt slik at overvann ikke trenger inn i boligen. Oppståtte skader av slik forsømmelse kan medføre økonomisk ansvar.

-     Om det skulle være behov for å vaske/spyle altanen/terrassen, vær obs på at vann renner ned til naboen under. Spyl fra husveggen/døren og ut. Meld fra til beboer(e) under før vask.

-     Grilling med kullfyrt grill på altan skal ikke forekomme pga. brannsikkerhet. Det er opparbeidet grillplass på felles uteområder ved blokk 4 og 8, hvor kullfyrt grill kan benyttes. Gass- og elektrisk grill kan brukes på altan.

-     Å melde alle skadesaker til styret. Styret avklarer hvorvidt det er forsikringsdekning for skaden og kontrollerer hvorvidt bygningen kan være skadet.

-     Å begrense skaden, for eksempel å kontakte rørlegger for å stanse en lekkasje.

3.2.       Eieren skal søke styret/generalforsamling om adgang til å gjøre inngrep i yttervegger/utearealer, som å sette opp markiser, plattinger, levegger, parabolantenne, varmepumpe eller lignende.

3.3 Balansert ventilasjon
Ventilasjonssystemet skal alltid stå på. Dersom dette skrus av vil det over tid dannes kondens i både rør og aggregat, som igjen kan føre til rustdannelse. Skader som følge av at balansert ventilasjon ikke benyttes vil kreves erstattet av den enkelte beboer. 

3.4 Stoppekraner
Den enkelte andelshaver/beboer har selv ansvaret for vedlikehold av stoppekran i egen leilighet.  

3.5 Balkong 
Endring av gulv og gulvlegging på balkong krever forhåndssøknad og samtykke fra styret. 

Dette gjelder ikke for løse trelemmer, betongheller ol. som kun legges løst oppå konstruksjonen. I disse tilfellene er det tilstrekkelig med skriftlig forhåndsvarsel til styret.


 

4.  Fellesrom og oppganger

4.1.       Beboerne oppfordres til å holde det rent og ryddig på boligselskapet eiendom, inklusive fellesarealene.

4.2.       Papir og annet avfall må ikke kastes i trapper, ganger eller på gårdsplass. Hauabakken borettslag har egne avfallsstasjoner ved blokk 4 og 8 som åpnes ved en kodebrikke.

4.3.       Beboere oppfordres til å sortere avfallet etter kommunens regler og pakkes forsvarlig inn før det kastes.

Nedgravd avfallsstasjon:


- Papir/papp: Her kaster du for eksempel aviser, ukeblader, bøker, kontorpapir, innpakningspapir, konvolutter, bølgepapp, brunt papir og væskekartonger (drikkekartonger). Væskekartongen rengjøres og legges i egen plastpose før de kastes.

- Biologisk avfall (mat): Her kastes matrester og hagerester som skal pakkes i tildelte maisposter.

- Plast: Her kan du kaste plastavfall.

- Restavfall: Restavfall er det avfallet som blir igjen etter at gjenvinnbart avfall og farlig avfall er sortert ut.

Annet avfall:
- Glass og metall kan tømmes ved utplasserte containere (nærmest Rema 1000).

- Farlig avfall (rød dunk) er avfall som kan være skadelig for mennesker og dyr i tillegg til å gjøre skade i naturen.
Eksempler på slikt avfall kan være malingsavfall, løsemidler, lim, oljefiltre, plantevernmidler osv. Dette skal ikke kastes i avfallsanlegget, men deponeres på en miljøstasjon.

- Avfall som kommer i forbindelse med oppussing, flytting og rydding, elektriske artikler, ødelagte møbler, leker o.l. skal ikke kastes i nedgravd avfallsstasjoner. Denne type søppel/avfall må beboere selv sørge for blir kastet hos IVAR eller lignende mottak.

 

4.4.       Fellesarealer holdes fritt for gjenstander som tilhører beboerne. Barnevogner, sykler og leker kan imidlertid plasseres på angitte plasser, som eksempelvis fellesboder eller egne boder. Unødig opphold og lek i oppgangene, trapper, boder og garasjeanlegg skal ikke forekomme.

4.5.       Ved oppussing av leilighet er beboer ansvarlig for orden og renhold i fellesgang.

4.6.       Mat skal ikke legges ut på boligselskapets område, da dette lett kan tiltrekke rotter og mus til boligene.

4.7.       Fellesdører skal alltid være låst. Ved anrop på porttelefonen skal den enkelte beboer kun slippe inn personer som man har til hensikt å slippe helt inn i sin egen bolig. Postbud o.l. har egen nøkkel.

4.8.       Tobakksbruk/røyk er forbudt ved inngangsparti og innvendige fellesarealer i borettslaget samt ute i området rundt boder og mot garasjer. Dette forhindrer skjemmende røyking på innvendige fellesarealer, og områdene der røyk kan ledes inn i ventilasjonen og/eller kan ledes inn i andres boliger.

5.  Kjøring og parkering

5.1.       Inn og utkjøring på gårdsplasser er ikke tillatt mellom 22.00 og 06.00. Ingen motorkjøretøy skal stå på tomgang.

5.2.       Det er ikke tillatt å stå parkert på snuplasser, da dette kan hindre utrykningskjøretøy og annen trafikk.

5.3.       Kjøring og parkering på gårdsplasser (foran blokk), gang- og sykkelveger er ikke tillatt, bortsett fra nødvendig nyttekjøring i en kort tidsperiode. Kjøring skal foregå i gangfart.

5.4.       Motorsykler og mopeder skal leies ut og inn av gården, grunnet støy.

5.5.       Det er ikke tillatt å parkere foran garasjene som tilhører andre andelseiere i borettslaget.

5.6.       Det er ikke tillatt for beboere å parkere på gjesteparkeringsplasser.

5.7.       Avskiltede biler eller motorsykler og biler som ikke er i jevnlig bruk må ikke settes på parkeringsplass tilhørende borettslaget uten at dette er forelagt styret. Det samme gjelder campingvogner og tilhengere.

6.  Dyrehold

 6.1.       Det er tillatt med dyr i boligselskapet under forutsetning av at eier aksepterer boligselskapets regler for dyrehold. Styret skal derfor orienteres skriftlig før anskaffelse av hund, katt og andre dyr. Andelseier må bekrefte skriftlig at boligselskapets ordensregler er forstått og akseptert. All form for kennel - eller avl virksomhet er forbudt. Anskaffelse av flere enn ett dyr skal søkes om til styret.

6.2.       I Hauabakken borettslag har vi båndtvang. Dvs. at alle hunder uansett alder og størrelse skal holdes i bånd til enhver tid, det er heller ikke tillat å slippe hunder løs for å leke på fellesområdene. Dette gjelder også for gjester med hund som besøker beboere.

6.3.       Eventuell klage på dyrehold må skje skriftlig. Styret kan innkalle partene til samtaler i saken. Styret kan pålegge eier om å fjerne dyret.

6.4.       Eier av dyr er ansvarlig for at dyrene ikke skitner til fellesarealene. Dersom dette ikke blir overholdt kan styret tilkalle renhold på eiers regning.

7.  Brannvern

7.1.       I henhold til forskrift om brannforebyggende tiltak skal boligselskapet sørge for at bygningen er utstyrt og vedlikeholdt i samsvar med gjeldende lover og forskrifter om forebygging av brann.

7.2.       Røykvarsler skal være plassert slik at den kan høres fra alle soverom med dør lukket. Røykvarsler skal vedlikeholdes av eier ved at batteri skiftes hvert år. Røykvarsleren må testes fra tid til annen. Brannslukkingsapparatet plasseres slik at det er lett tilgjengelig, gjerne i tilknytning til soverom.

7.3.       Dersom det oppstår feil ved brannvernsutstyr, må dette umiddelbart meldes til vaktmester/styre i boligselskapet.

7.4.       Ved salg av boligen skal pålagt brannvernutstyr stå igjen i boligen.

7.5. Feil på bygninger og anlegg meldes til styret så snart som mulig,
dersom beboerne ikke kan reparere dette selv. Alle klager til styret skal være skriftlig
og vel begrunnet. Klager leveres til styret i Hauabakken sin postkasse i blokk 4,
via e-post: post@hauabakken.no eller SMS.


8.  Innkjøp

8.1.       Ingen andre enn borettslagets styre, eller de som har fullmakt skal foreta innkjøp for lagets regning. Regninger uten rekvisisjon vil ikke bli betalt.

8.2.       Arbeid som beboer selv bestiller er den selv økonomisk ansvarlig for.

9.      Fremleie av bolig

9.1.    Dersom andelseieren har bodd i boligen minst ett av de siste to årene, kan han eller hun overlate bruken til andre i inntil tre år. Andelseiere som ønsker å leie ut sin bolig må senest 1 (en) måned før leieforholdet ønskes inngått sende skriftlig søknad til styret i borettslaget. I søknaden på det oppgis:

- Grunnen til at man ønsker å fremleie boligen.

- Navn og adresse til den man ønsker å bortleie boligen til.

Basert på de innhentede opplysninger avgjør styret i borettslaget om det kan gis tillatelse til fremleie. Tillatelse vil bare bli gitt hvis det foreligger velferdsgrunner.

9.2. Borettslaget gir adgang til framleie for et tidsrom på inntil tre (3) år.

9.3.    Styret i borettslaget kan etter søknad samtykke i maksimum 1 (ett) års utvidelse av leietiden.

9.4 Borettslagsloven sier at man kan leie ut leilighet i borettslag i inntil 30 dager i løpet av ett kalenderår, uten å melde fra til styret om dette. Likevel vil vi oppfordre til å melde fra til styret om kortvarige utleieforhold, av sikkerhetsmessige årsaker. Dette skaper trygghet for naboer, og gir styret oversikt ved en eventuell evakuering av blokkene. 

10.      Brudd på ordensreglene

10.1.    Brudd på ordensreglene er å anse som mislighold, og kan føre til sanksjoner.

10.2.    Ved brudd på parkeringsregler tillates det å klistre ‘Parkering forbudt’ på kjøretøyet, og informere styret om saken.

10.3.    Vesentlige brudd på ordensreglene og vedtekter kan i verste fall føre til salgspålegg. Som vesentlig brudd regnes blant annet adferd som fører til vesentlig ulempe eller sjenanse for andre.

10.4.    Styret ber om at naboklager leveres skriftlig. Anonyme klager vil ikke bli behandlet. Uenigheter mellom beboere foreslås først løst i minnelighet mellom partene. Dersom dette ikke fører frem, tas forholdet skriftlig opp med borettslagets styre.

Sandnes, april 1981

Revidert: februar 2002, mars 2010, mai 2017, februar 2018, mai 2018, september 2018, mai 2022, mars 2024.

HAUABAKKEN BORETTSLAG, Styret

Utover disse ordensreglene refereres videre til vedtekter for Haubakken Borettslag.

Dokumenter og filer

Ordensregler for Hauabakken borettslag Revidert september 2018 (29.09.2018)

Vedtekter 2015 (04.12.2017)

Nyttige lenker

Bate Nøkkel (Bestille nøkkel)
Hvis du har mistet nøkkelen din eller ønsker å bestille flere kan du benytte dette skjemaet.

Bestilling av nøkkelbrikke (Avfallsstasjon)
Bestill nøkkelbrikke for avfallsstasjon på servicekontoret til Sandnes kommune

Driftsmeldinger Get TV og Internett
Get legger ut driftsmeldinger ved kjent problem med TV og/eller Internett

Følg Hauabakken på Facebook

Get Kundeservice for TV/Bredbånd/Brannvarsling (Get Safe)
Ved feil eller mangler på TV eller bredbånd (internett). Kontakt Get på deres nettsider eller på tel: 02123. Husk å oppgi 'Hauabakken Borettslag' som referanse.

Get Safe artikler
Nyttige artikler om Get Safe

Lov om burettslag (burettslagslova)